Szeretettel köszöntelek a DEPECHE MODE Forever Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsu Fűzfa
DEPECHE MODE Forever Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a DEPECHE MODE Forever Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsu Fűzfa
DEPECHE MODE Forever Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a DEPECHE MODE Forever Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsu Fűzfa
DEPECHE MODE Forever Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a DEPECHE MODE Forever Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsu Fűzfa
DEPECHE MODE Forever Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Advent története, adventi koszorú készítés
Az
advent kezdete az egyházi év kezdetével esik egybe. Régebben a
karácsonyt megelőző négy hétben az emberek böjtöt tartottak,
hajnalonként pedig szent misére mentek. Ezeket a hagyományosan
napfelkelte előtt tartott miséket aranymisének nevezték. Az advent szó
latin eredetű, jelentése eljövetel. Az
adventi ünnep eredete az V-VI. századra nyúlik vissza. A keresztény
hagyományoknak megfelelően advent négy hetében Jézus születésének
eljövetére várakozunk. Tágabb értelemben ez a reményteli várakozás, a
lelki készülődés ideje. Advent időszakában ráhangolódunk az ünnepekre,
ezt jelzi hetente a gyertyagyújtás is. Korábban 24 gyertyával
díszítették a koszorút, mára ez lecsökkent négyre. Advent
idején persze nemcsak az adventi koszorú gyertyájának a gyújtásával
várjuk a karácsonyt, hanem a gyerekeknek adventi naptárat készítünk,
vagy veszünk. Az adventi naptár minden napra tartogat valami apróságot
a gyerekek számára. Az adventi koszorú pedig minden lakásban
elengedhetetlen karácsonyi dísz. Az adventi koszorú készítésének
divatba jövetele a 19. századra nyúlik vissza, azonban hazánkban a
készítése az elmúlt tizenöt évre nyúlik vissza. Adventi
koszorút egyébként már a pogány korban is készítettek, ekkor ugyanis
örökzöld ágakkal, fagyönggyel, magyallal ünnepelték a téli
napéjegyenlőség idejét. A fagyöngy a kelták szent növénye volt, akik a
fagyöngyöt, magyalt ajtóikra akasztották. Ma ezt felváltotta a fenyőgallyakból, illetve szalmából készített koszorúk négy gyertyával, melyek az advent négy hetét jelzik. Minden
héten egy-egy új gyertyát gyújtanak meg. Persze az ajtóra is teszünk
továbbra is koszorút, az a vendégek szíves várását jelképezi.
A karácsony története
Amióta az emberiség földműveléssel,
állattartással foglalkozik, a napfénynek, a meleg tavaszi és nyári
hónapoknak óriási szerepük van az emberi társadalmak életében. Az
emberek táplálékukat a meleg időszakokban tudták megtermelni, ilyenkor
bőség és jólét jellemezte a közösség életét, szemben a hideg téli
napokkal, amikor az éhezés, a hideg és a sötét kerítette hatalmába az
embereket. Az ókori Rómában a december 17-24.
közötti időszakban tartották a Szaturnália ünepeket. Szaturnusz a
földművelés, a paraszti munkák istene a római hitvilágban. Az emberek
nagy lakomákkal, ivászatokkal, tánccal, zenével ünnepelték Szaturnuszt,
szokásban volt a szolgák megajándékozása, és bizonyos munkák tiltva
voltak. A házaikat örökzöld borostyánágakkal díszítették. Egy római almanach szerint már Kr. u.
336-ban megünnepelték Rómában a karácsonyt. A Római Birodalom keleti
részén azonban január 6-án emlékeztek meg arról, hogy Isten megjelent
Jézus születésekor és megkeresztelésekor, Jeruzsálemben pedig csak a
születést ünnepelték. A IV. század során a legtöbb keleti egyház
átvette Jézus születésének ünnepéül a december 25-i dátumot. Az ellenállás Jeruzsálemben tartott a
legtovább, de végül ott is elfogadták az új időpontot. Az örmény egyház
azonban a mai napig ragaszkodik a január 6-i karácsonyhoz. Miután
keleten is december 25-én rögzült a karácsony, Jézus keresztelésére
január 6-án emlékeztek. Nyugaton viszont ezen a napon ünnepelték a
háromkirályokat, akik felkeresték a gyermek Jézust. A karácsonnyal összekapcsolódó
hagyományok így többféle forrásból erednek. A római világban a
Saturnalia (dec. 17.) a vidámság és az ajándékozás napja volt. December
25-ét az iráni isten, Mithra születésnapjának is tartották, akit az
Igazságosság Napjának neveztek. Ezekhez a szokásokhoz járultak a
germánok és kelták téli napfordulóhoz kapcsolódó rítusai, amikor a
teuton törzsek behatoltak Galliába, Britanniába és Közép-Európába. A mai értelemben vett, keresztény
karácsonyról a IV. század óta emlékezünk meg. December 25-e Jézus
születésnapja, az előző este karácsony böjtje vagy Szenteste, 26-a
pedig az ünnep második napja. Karácsony napjával egy újabb ünnepi
szakasz veszi kezdetét, a karácsonyi tizenketted, mely 12 napig, január
6-ig, vízkereszt napjáig tart. Ez a nap egyben a vizek megszentelésének
és Jézus megkeresztelésének ünnepe is. Vannak országok (pl.:
Spanyolország), ahol e napot a háromkirályok napjának nevezik, és
nagyobb ünnep, mint maga a karácsony. Jézus születésének pontos dátuma nem
maradt ránk. Az ősegyházat teljesen lefoglalta a húsvéti eseménykör, a
megfeszített és feltámadott Úr ünneplése. Eleinte több jeles hittudós
tiltakozott Jézus születésének az ünneplése ellen, mondván, hogy a
Bibliában csak pogány vagy elvetemült uralkodók tartottak születésnapot. Amikor az ősegyház visszanézett Jézus
működésére, először megkeresztelkedését látta jelentősnek, hiszen ez
nyilvános működésének nyitánya, ekkor jelent meg népe előtt, s ekkor
hitelesítette őt a mennyei szózat. Így a legrégibb keresztény ünnep ?
húsvét után ? a vízkereszt lett január 6-án, görög nevén az Epiphania
ünnepe, amely hirdeti: ?Megjelent (epephané) az Isten üdvözítő kegyelme
minden embernek". Már a II. században ünnepelték, és az egész Keleten
elterjedt. Ám nyugaton úgy érezték: külön kell választani az Úr
születésének és megkeresztelkedésének ünnepét. Ezért a születés ünnepét
december 25-re tették. Miért? Erre két magyarázat is van: 1. ősi elképzelés szerint a világ
teremtése tavasszal kellett történjék, s március 25-e lehetett a
teremtés első napja. Akkor pedig az új teremtés kezdetének is ekkor
kellett lennie. Viszont, ha Jézus március 25-én fogantatott, akkor
december 25-én kellett megszületnie. 2. A vallástörténeti magyarázat
szerint egy pogány ünnep kiszorítása volt a cél ezzel a dátummal. A
Római Birodalomban a Napisten ünnepét ülték e napon a téli napforduló
után (dies invicti Solis = a győzhetetlen Nap ünnepe). A Circus
Maximusban nagyszabású kocsiversenyek szórakoztatták a tömegeket ? e
látványosság az égbolton vágtázó napisten mítoszának a megjelenítése
volt, éjszaka pedig álarcos vígassággal, lármás áldozati lakomával
hódoltak a Napnak. Kézenfekvőnek látszott, hogy ezen a napon ünnepeljék
?az Igazság Napjának? megjelenését. Az ünnepnek ez a kialakulása Nagy
Konstantin alatt (306?336 között volt császár) ment végbe. ő maga is a
napkultusz hívéből lett a kereszténység támogatója. A december 25-i
ünnep ? a meggyőző analógiának köszönhetően ? Nyugaton igen hamar
elterjedt. Nem egyértelmű, honnan ered az ünnep
elnevezése. A karácsony magyar nevéről sokáig az volt a hiedelem, hogy
a latin incarnatio = megtestesülés, szóból származik. Ám a
nyelvtörténeti kutatás kimutatta, hogy nagy valószínűséggel a szláv
kracsun = téli napforduló az alapszava és annak örömére, az azt
megelőző várakozásra utal. A latin neve: dies natalis Domini (az Úr
születésnapja). Német neve Weihnachten (szent éjszakák) szintén a téli
napforduló ünneplését őrzi. A népszokás szerint koszorút kötöttek
a nyári napforduló napján, amikor legrövidebb az éjszaka, vagyis június
24-én Keresztelő Szent János, vagy a hagyományos hazai megnevezés
szerint Szent Iván napján: virágokból, aratás befejeztével kalászos
szalmából, szüret végeztével szőlőből. E nagy múltú szokások mellé a múlt század második felében került az adventi koszorú hagyománya. A karácsonyi ünnepek kezdete november
végére, december elejére esik az eljövetelt és az Úrra való várakozást
jelentő adventtel, ami egyben az egyházi év kezdetét is jelenti.
Eredete az 5-6. századra nyúlik vissza, amikor heti háromnapos böjttel
is megtisztelték. A szentestét megelőző négy ünnepi vasárnap és szentek
névnapjai (András, Borbála, Miklós, Tamás, István, János) tartoznak
bele. Fenyőágból, szalmából, négy gyertyából díszített koszorút
készítenek, majd e gyertyákat, az egymást követő négy adventi vasárnap
gyújtják meg. András napjához legközelebb eső vasárnap és december 25-e közötti négy hetes időszak advent ünnepe. Az első adventi koszorút 1860-ban egy
hamburgi lelkész készítette. Egy óriási fenyőkoszorút függesztett a
plafonra és 24 gyertyát tett rá, utalva ezzel az ünnep valamennyi
napjára. Később Ausztriában is népszerűvé vált, a katolikus lakosság
körében is. Magyarországon főleg a második világháborút követő időben
vált szokásossá, templomokban, középületekben, otthonokban adventi
koszorút a csillárra függeszteni. Ez a szokás idővel annyiban módosult,
hogy a gyertyák száma négyre, az adventi vasárnapok számára csökkent. A
rajta lévő gyertyák a karácsony előtti vasárnapok liturgikus színeiben
jelennek meg a hagyománytisztelőknél. Az adventi koszorú mai is az
ünnep nélkülözhetetlen szimbóluma, melynek rengeteg változata létezik. A hivatalos kereszténység felvétele
előtti időben szokás volt az úgynevezett szent fák előtt fényeket
gyújtani. Kr. u. 452-ben azonban ezt a római katolikus egyház
betiltotta. Egy másik feldíszített fa az volt,
amelyet a korai középkorban mindszentekkor és halottak napján (november
1-én és 2-án) a templomok bejáratánál állítottak fel. Ezt gömbökkel
díszítették, melyek az elhunytak lelkeit szimbolizálták. Nagyon
valószínű, hogy a gömbdíszek használatának szokása innen került át a
karácsonyfára, így az az évszázadok során az életfa, a fényfa és a
túlvilágfa egyfajta kombinációjává vált. A karácsonyfa közvetlen előzménye a
pogány hagyományokban a termőág, zöldág házba vitele, illetve a ház és
a ház környékének örökzöld ágakkal díszítése. A szokást ismerték a
kelták, náluk a fagyöngy, a magyal és egyéb örökzöldek játszották a
főszerepet. Feljegyzések szerint az első
hagyományosnak mondható karácsonyfát freiburgi pékinasok állították a
város kórházában a XV. században. Átvitt jelentése a hagyományosan
pirossal ékesített fenyőnek az életfa, a természet évről-évre
megújulása, körforgása. A fán látható girland a paradicsomi rosszra
csábító kígyót jelképezi, az alma a tudás fájáról szakasztott
gyümölcsre emlékeztet (ennek mintájára alakultak ki később a piros,
arannyal díszített üveggömbök), a gyertyák pedig a fény, a nap,
keresztény felfogás szerint Jézus szimbólumai. A manapság megszokott díszes,
üveggömbökkel, szaloncukorral felállított fa német protestáns hatásra
terjedt el bécsi közvetítéssel, kezdetben az arisztokrácia és a városi
polgárság körében. Magyarországon először Brunswick Teréz martonvásári
grófnő, az első magyarországi óvoda megalapítója állított karácsonyfát
1824-ben. A karácsonyfát hagyományosan Vízkeresztkor (január 6.) bontják le. December 24. estéjén ajándékozzák meg
egymást a családtagok Magyarországon. Az ajándékozás szokásának eredete
bizonyos elméletek szerint a Napkeleti Bölcsek történetére vezethető
vissza, akik a csecsemő Jézusnak ajándékokkal hódoltak Betlehemben. A
karácsonyt hagyományosan a család és a gyermekek ünnepének is tekintik,
akik a kis Jézus (keleten és a katolikus nyugati vidékeken) vagy Szent
Miklós, a Mikulás (nyugati protestáns országokban) nevében kapnak
ajándékot. Manapság az emberek erőn felül
próbálják drága ajándékokkal meglepni családtagjaikat, pedig az ünnep
csendes békéje, a szeretet-összetartozás kimutatása nem azon múlik,
mennyi pénzt tudunk meglepetésre költeni. Egy apróság sokszor többet
jelent, ha szívből adjuk, mint bármi, aminek a részleteit kamatostul
fizetjük aztán hónapokon keresztül. A család által körbeült asztal,
ahol vidáman, békésen elköltjük az elkészített finomságokat - tudva
azt, hogy a hétköznapokon ugyanilyen megértéssel fogunk együtt lenni -
nagyobb értékkel bír, mint az, ha "letudjuk" évi néhány napban a
szeretet ünnepét.
Érthető tehát, ha az ókori népek hálaadó, köszöntő rítusokkal
ünnepelték a téli napfordulót, amely időponttól kezdve a nappalok egyre
hosszabbodnak, átvitt értelemben a fény győzedelmeskedik a sötét
éjszaka felett. Ezeknek a rítusoknak az is a szerepük volt, hogy az
elcsigázott emberekbe reménységet, hitet öntsenek, hogy könnyebben
viseljék azt az időt, ami a tavasz beköszöntéig hátravan.
A naptárreformig a Római Birodalomban az új év kezdete is ekkorra esett.
Nagy Károly császár 800 körül a törvényeket és rendelkezéseket
tartalmazó ?Capitularia? című művében hasonló módon betiltotta a fák és
a kutak kivilágítását is. Érthető a tiltás, ha tudjuk, hogy az
?Yggdrassil? (kőris) világfát, amelyen egy északi legenda szerint Wotan
függött, egy szent kút mellett elhelyezkedő örökzöld faként írják le. A
kereszténység előtti néphitet módszeresen igyekeztek kiirtani.
Magyarországon a zöldág általában rozmaring ágacska, nyárfa vagy
kökénybokor ága. A gerendára függesztették fel, aranyozott dióval,
piros almával, mézesbábbal, szalmafigurákkal díszítették. A diónak
rontást űző erőt tulajdonítottak, a gyümölcs a bőség, egészség jelképe,
a szalma pedig a betlehemi jászolra emlékeztet. A karácsonyi ág később
fejlődött kis fácskává, amit szintén a házba vittek, és különféle módon
díszítettek.
Hazánkban csak a 19. század második felében kezdett elterjedni a
szokás. Először csak a nemesi családoknál, majd a módosabb polgári
otthonokban is megjelenik az ünnep jelképe.
A szegény paraszti családokban a II. világháború végéig megmaradt a
zöldág állítás szokása, sőt volt ahol a jó szaporulat reményében az
istállóba is vittek belőle.
|
|
Ghost t 9 órája új képet töltött fel:
Zsu Fűzfa 3 napja új videót töltött fel:
Ghost t 2 hete új képet töltött fel:
Ghost t 2 hete új képet töltött fel:
Ghost t 2 hete új képet töltött fel:
Ghost t 2 hete új képet töltött fel:
Ghost t 2 hete új képet töltött fel:
Zsu Fűzfa írta 4 hete a(z) DALSZÖVEG-Playing the angel (2005) blogbejegyzéshez:
Ez pedig október 17.-én jubilált
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!