Alan
Wilder, becenevén Al, 1959. június 1-jén született Londonban. A
Hammersmithben élő, középréteghez tartozó család harmadik fiúgyermeke
már nagyon fiatalon érdeklődést mutatott a zene csodálatos világa
iránt. Első zongoraóráit már 8 éves korában vette. A komoly zene korai
megkedvelése mellett tinédzseréveire természetesen a '70-es évek
elején-közepén megjelenő újhullámos és futurisztikus hatás is rányomja
bélyegét.
Alan, zenei világ felé fordulása úgy 16-17 éves korára tehető. A nem
éppen jó tanuló ifjú Wilder, mint taxisofőr kereste ezidőtájt kenyerét.
Mivel zongorázni nagyon jól tudott és az újonnan megjelenő
szintetizátor technika sem hagyta hidegen így szinte kapkodtak érte az
egyre-másra alakuló tinicsapatok. Alan a '70-es évek végén, a '80-as
évek elején több bandában is játszott. 1978-ban közreműködött a Daphne
& The Tenderspots nevű együttes "Disco Hell" kislemezén. 1979-ben a
Real To Real-lel dolgozott a "Tightrope Walkers" című nagylemezen. De
eközben segített a The Korgis nevű bandának "If I Had You" kislemezük
elkészítésében.
A Depeche Mode megalakulása idején [1980. május] a The Hitmen
elnevezésű együttessel dolgozott. Ezen banda "Bates Motel" című
aktuális kislemezével 1980 végén indult el klubturnéra. A sors furcsa
fintora, hogy az 1981. január 22-én az egyik londoni kocsmában játszó
The Hitmen koncertje után másnap 23-án a Depeche Mode lépett ugyanott
fel.
1981. december 12-én Vince Clarke véglegesen és hivatalosan is kilépett
a Depeche Mode-ból. Andy, Dave és Martin számára ez a lépés korántsem
volt váratlan, így kellőképpen fel tudtak készülni a folytatásra,
merthogy folytatni kellett az mindenki számára egyértelmű volt. Szükség
volt tehát egy koncertzenészre.... A Melody Maker-ben 1982. januárjában
feladott hirdetés így szólt: [Neves banda, szintetizátorost keres 21 év
alatt!] Igen sok jelentkező közül választották ki végül Alant, aki
habár 22 éves volt [letagadta korát] a legmegfelelőbbnek bizonyult a
feladatra. Alan későbbi visszaemlékezése szerint pontosan tudta a
hirdetést olvasva, hogy a Depeche Mode-ról van szó.
Alan-t az 1982-es évben még amolyan negyedik kerékként kezelték. Nem is
ígértek neki mást, hiszen csak koncertzenészként alkalmazták. Al
bemutatkozó fellépése '82 januárjában történt a Crocs-ban. Ezután
január végén a Depeche Mode New York-ban játszott két teltházas
koncerten a The Ritz-ben. Februárban indult azután el a két hónap
hosszú, az aktuális kislemezt bemutató See You Tour. 1982. áprilistól a
banda stúdióba vonult, hogy felvegye második lemezét az A Broken
Frame-et. Alan mivel csak koncerteken alkalmazták, így nem lehetett
jelen a stúdiófelvételeknél.
Az új lemezhez kapcsolódó turné folyamán azonban a másik három tagnak
feltűnt Alan nem mindennapi zenei képessége és Al, az új technikához
való vonzódása is. Alan tehát bizonyított és végre -1 év után-
hivatalosan is bekerült a Depeche Mode-ba. Mivel Alan hangzásvilága
akkortájt nagyon megegyezett Martin gondolatvilágával ennek
köszönhetően születhettek meg 1983-ban olyan közösen készített számok,
mint a The Great Outdoors! vagy a Work Hard. Alan egyénileg is írt és
kivitelezett számokat ebben az időben. Alan elvont gondolatisága és
Dave átérző hangja tette lehetővé olyan nagyszerű dalok létrejöttét,
mint a Two Minute Warning, a The Landscape Is Changing vagy a Fools.
Tisztán megállapítható volt tehát '83-ra, hogy Alan mind image-ben,
mind zenében a Depeche Mode szerves része lett. 1984-re készültek el
olyan számok, mint az In Your Memory vagy az azóta is nagy klasszikus
If You Want.
1985-86-ra a bandán belül a szerepek el lettek osztva. Dave vitte a fő
éneket és színpadi showt. Andy volt maga a nagybetűs management és a
koncertek tapsolós showmanje. Az angyali Martin írta és néha
prezentálta a számokat. Alan pedig a stúdióban dolgozott, de Alan volt
az is, aki a koncerteken úgynevezett egyszemélyes zenei show-kat adott
elő. Egyszóval minden rendben volt [látszólag!]. A Depeche Mode hírneve
egyre nagyobb lett, egyre több lemez fogyott és senki sem kívánhatott
ennél többet. 1986-ra azonban mégis történt valami hiszen az aktuális,
a Black Celebration című albumról hiányoztak a már megszokott Alan
számok. Született ugyan két Alan-Martin közös szerzemény, -az egyik
instrumentális vagyis ének nélküli, a másik pedig egy enyhe
próbálkozás- de ezek csak a kislemezek b-oldalára kerültek fel [Black
Day / Christmas Island]. Vajon mi történhetett Alan-nel? Egyszerűen
elfelejtett számokat írni? Netán kimerült szerzői tehetsége? Talán Dave
nem volt hajlandó elénekelni az Alan által írt szövegeket [hiszen Dave
nélkül semmit sem ér az egész]?
Egyik lehetôség sem valószínűsíthetô, de valami azért mindenképpen
történhetett, hisz Alan aktív maradt. Ilyen körülmények között
születhetett meg tehát egy olyan produkció, amelyet recoil-nak hívnak.
Recoil..., vagyis hátrahőkölés [de vajon mitől?]. A recoil nem más,
mint Alan ötleteinek szóló formájában történő kivitelezése. Igen,
szólóötletek, hiszen a Depeche Mode szűk lett Alan számára.
Az első recoil lemez [1+2] az 1986-os turné végén, a második [3+4] az
1987/88-as turné közepén látott napvilágot. Az első egy középlemez,
amelyen két szám található úgymond Depeche Mode számokból összerakva. A
második lemez már sokkal kiforrottabb. Megtalálható rajta az Alant
mindig is inspiráló zongora és a jól ismert Kraftwerkes stílus is.
A Depeche Mode ezidőtájt éli addigi legfényesebb korszakát. Egy
szinticsapat, amely London egyik külvárosából indul és 8 évvel később
leigázza és rabjává teszi Amerikát. [Igaz, ez fordítva is így van.] Az
image '87/'88-ra teljesen kitökéletesedett, köszönhetően a holland
fotóművésznek, Anton Corbijn-nak. Anton és Alan közeli barátokká
válnak, hiszen a fekete-fehér fotózás és a furcsa helyzetek
megelevenítése mindkettőjük közös hobbija. 1988 lezárása: egy tisztelet
a múltnak. A Depeche Mode fennállásának 8. évfordulójára Alan, Ludwig
Von Beethoven Holdfényszonátájának prezentálásával tiszteleg.
1989-ben új Depeche Mode hangzás születik. A banda ettől a korszaktól
kezdve sokkal inkább törekszik az együttes munkára, minthogy Martin
egyéni gondolatait vigyék át Depeche Mode név alá. Ez persze több és
precízebb munkát jelent. De ez egy kiváló lehetőség Alan számára, hogy
dolgozhasson és egyéni ötleteket vigyen a munkába, vagyis a Depeche
Mode zenei végtermékeibe. A képlet egyszerű volt tehát: Martin
kidolgozatlan demo felvételekkel érkezett a stúdióba, majd az igazi
munka csak ott vette kezdetét. Alan teljes szabadságot kapott a
stúdióban. Segítségére, mint producer Flood, mint hangmérnök Steve Lyon
érkezett. A több hónapos munka végtermékeként megszületett az addigi és
talán az azóta is legtökéletesebb és legtechnikaigényesebb album, a
Violator. A siker frenetikus volt. A koncerteken Alan kiemelt szerephez
jutott: dobolhatott, ami ekkor még szokatlannak tűnt. 1990-ben Alant
már többször hallgatja a rajongói tömeg az interjúkban is, hiszen Ő az,
aki az album zenei hátteréről beszél.
A Depeche Mode 11 év után
beiktat egy pihenőévet 1991-ben. Alan mivel kifogyhatatlan zenei
ötletekből, ezért produceri feladatokba fog, míg a többiek pihennek.
Tevékenységét a Nitzer Ebb: Ebbhead című lemezén élvezheti a közönség
1991 óta. A Depeche Mode pihenése azonban tovább tart, így Alan újabb,
ezeddig ismeretlen dologba fog. 1992-ben megjelenő szólóalbumán [5+6]
új emberekkel, új zenészekkel és énekesekkel dolgozik együtt. Az
eredmény az eddigi legjobb recoil alkotás. 1992-ben a Depeche Mode
zeneileg végleg vált. Az új anyag sokkal precízebbnek ígérkezik, mint
valaha. Az együttesen belüli munkamegosztás aránya azonban túlságosan
eltolódik, vagyis felborul az egyensúly. Fletch, aki a '90-es években
már csak az együttes pénzügyi és technikai feltételeivel foglalkozik,
olyannyira kiszorul a zene készítéséből és a stúdiómunkából, hogy az új
aktuális nagylemez készítésénél már szinte jelen sincs. Dave,
súlyos magánéleti problémák után beleveti magát az éneklésbe és a
sztár-életbe egyaránt. Martin megírja az alapokat majd angolosan
távozik a stúdióból magára hagyva Alant, aki ha kell 36 órán át ül a
szintetizátorok, szekvenszerek és számítógépek előtt technikus
barátaival, hogy 1993-ra megszülethessen az új, már régen várt Depeche
Wilder Mode hangzás. Alan munkája és a rajongók várakozása megérte: az
eredmény óriási. A koncertkörút szintén. 156 koncert 15 hónap alatt.
156 koncert, ahol Alan szintizik, zongorázik és dobol, ezzel olyan
dicsfényt ad a show-nak, mint még soha. 1994-ben látszólag minden
rendben van. Habár Fletch a turné utolsó 3-4 hónapján személyes és
családi okok miatt nincs jelen, azért Dave teljesített, Martin pedig
learatta a dicsőséget, hisz Ő írta és szerezte az összes sikerszámot.
De mit csinált Alan? Alan dolgozott, éjszakázott, szintetizátorozott,
zongorázott, dobolt és összeszerkesztette a turné számait, hogy azok az
aktuális maxik b-oldalán és egy live albumon elérhetők legyenek a
rajongók számára. 1994 nyarára a hosszú menetelés tehát véget ér és 11
hónap szünet következik. 1995. májusában a Depeche Mode
megalakulásának 15. évfordulója felé összejön a 4 gyűlölet-szeretet
kapcsolatban felnövő barát, hogy a jövő alternatívái körvonalazódjanak.
Az eredmény elképesztő, leverő és történelmi. Alan kiszáll! Miért?
Valószínűleg erre csak 4 ember tudja a választ...., de vajon mégis
miért? Alan elfáradt 36 évesen? Nem akar többet dolgozni? Nincs
megelégedve a pénzzel? Megutalta a többieket? Netán szakmailag
féltékeny? Nem, nem és nem! Alan-ben még van zenei ötlet és nem is öreg
a szakmában! Vajon miért pont a 11 hónap pihenés után mondta volna a
többieknek, hogy elhagyja őket, amikor ezt megtehette volna a turné
végén? Alant sohasem érdekelte a pénz! Alan zenész, Alan művész és a
Depeche Mode történelmet csinált illetve csinál, miért hát a szakítás?!
A szakítás okát valahol a jövőben kellett keresni, vagyis a jövőbeni
tervek különbözősége okozhatta a törést. De ki tudja valójában mi is
történt? Egy biztos, egy korszak örökre lezárult! Alan biztosan
belekezd majd valamibe. Új recoil, újabb produceri feladatok vagy
esetleg valami teljesen már? Valószínűleg sem neki, sem a Depeche
Mode-nak nem lesz könnyű a jövő. Időre van szükség, hogy minden újra
tisztázódjon. Időre, mégpedig sok-sok időre! A Depeche Mode -így
Alan nélkül- tovább folytatta. A három tagú Depeche Mode megjelentetett
egy újabb albumot, amely egyik felet sem igazolta tökéletesen. Az 1997
tavaszán megjelent Ultra ugyan Number 1. album lett és ezzel igazolta a
tényt, hogy Alan nélkül is életképes a csapat, de a lemezeladási
mutatók szerint Alan látszik gyôztesen kikerülni, hiszen az Ultra
feleakkora érdeklôdésre tart csak számot, mint mondjuk a Violator vagy
akár a Songs Of Faith And Devotion.
Minden további találgatás vagy
fejtegetés nélkül azért az biztosan kijelenthető, hogy a Depeche Mode
lezárta legsikeresebb korszakait azzal, hogy Alan kiszállt, hiszen így,
hogy Martin négyszer annyit dolgozott mint ezeddig sem lett Alan nélkül
a Depeche Mode az a 'Depeche Mode' többé már!!! Alan viszont hangtalanul, de visszatért!!!
|
Kommentáld!