depeCHe MODE forever Klub: Négy oktáv terror (Diamanda Galás)

Szeretettel köszöntelek a DEPECHE MODE Forever Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 541 fő
  • Képek - 8163 db
  • Videók - 5342 db
  • Blogbejegyzések - 513 db
  • Fórumtémák - 13 db
  • Linkek - 130 db

Üdvözlettel,
Zsu Fűzfa
DEPECHE MODE Forever Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a DEPECHE MODE Forever Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 541 fő
  • Képek - 8163 db
  • Videók - 5342 db
  • Blogbejegyzések - 513 db
  • Fórumtémák - 13 db
  • Linkek - 130 db

Üdvözlettel,
Zsu Fűzfa
DEPECHE MODE Forever Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a DEPECHE MODE Forever Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 541 fő
  • Képek - 8163 db
  • Videók - 5342 db
  • Blogbejegyzések - 513 db
  • Fórumtémák - 13 db
  • Linkek - 130 db

Üdvözlettel,
Zsu Fűzfa
DEPECHE MODE Forever Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a DEPECHE MODE Forever Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 541 fő
  • Képek - 8163 db
  • Videók - 5342 db
  • Blogbejegyzések - 513 db
  • Fórumtémák - 13 db
  • Linkek - 130 db

Üdvözlettel,
Zsu Fűzfa
DEPECHE MODE Forever Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Nyomtatás
Megjelent: Népszabadság   
2008. augusztus 22. péntek, 01:00

A görög származású, amerikai születésű Diamanda Galás az utóbbi évtizedek egyik legegyénibb, legextrémebb, egyben legvitatottabb avantgárd énekese, zongoristája, színpadi akcionistája. Ahogy egyik kritikusa írta, képes a legfékeveszettebb vokális terrorra. S mégha jelentőségét sokan - erős túlzással - a szintén görög származású Maria Callaséhoz szokták hasonlítani, négy oktávnyi hangterjedelme, szenvedéssel, kétségbeeséssel, reménytelenséggel teli szövegei, ehhez méltó expresszív énekstílusa és démonikus megjelenése révén minden újabb produkciója, megmozdulása figyelmet érdemel. Ily módon az öt év hallgatás után kiadott új nagylemeze, a Guilty Guilty Guilty is, amelyet a hírek szerint You're My Thrill címmel hamarosan újabb opusz követ.

alt

Az ortodox görög bevándorlók gyermekeként Kaliforniában nevelkedett, jazz és klasszikus zenei képzésben részesült énekes-zongorista 1979-ben, huszonnégy évesen az avignoni fesztiválon tűnt fel először, Vinko Globokar nagy vitát kiváltó, aktuálpolitikai indíttatású operájában, az Un Jour Comme Un Autre-ban. Három évvel később jelent meg az első önálló lemeze, a The Litanies Of Satan, amely már címében is jelezte, hogy Diamanda Galás mindenekelőtt az élet sötétebb oldaláról énekel, az elnyomottak, kiközösítettek, megalázottak világáról tudósít. Sokkolóan, provokatívan. Ha kell, Baudelaire-t idézve, ha kell káromkodva.

Aztán, amikor megállapították, hogy színdarabíró testvére, Philip-Dimitri Galás HIV pozitív, minden energiáját az AIDS-ben szenvedők társadalmi elfogadására fordította. Az 1986 és 1988 között született, később The Mask Of The Red Death névre keresztelt lemeztrilógiájának felvételei során végig „We Are All HIV+” feliratot viselt a bal öklén, s minden lehetséges fórumot megragadott ahhoz, hogy harcoljon a halálos kórban haldoklókkal szembeni előítélek, közösségi kirekesztések ellen. A szélesebb közvélemény mégis csak 1991-ben, a New York-i a Cathedral Of Saint John The Dinive-ben adott, hatalmas botrányt kiváltó koncertje kapcsán figyelt fel rá. E később Plague Mass címmel lemezen is megjelentetett előadáson Galás - főként bibliai idézetek felhasználásával - látványosan és keményen bírálta a katolikus egyházat (és közvetve az amerikai közvéleményt) az AIDS-szel szembeni álszent magatartásáért.

A kilencvenes évek elején az avantgárd énekes-zongorista azonban más elnyomott társadalmi rétegek - mindenekelőtt a déli államok fekete kisebbsége - érdekében is felemelte szavát. Mindenekelőtt azzal, hogy dalaikat repertoárjára tűzte, s azokat a maga olvasatában rendszeresen játszotta a koncerteken. Willie Dixon, Screamin' Jay Hawkins, Mike Bloomfield, Roy Acuff szerzeményeit, tradicionális amerikai népdalokat, sőt, még Seres Rezső Szomorú vasárnapját is. Ezek legjavát 1992-ben The Singer néven nagylemezen is megjelentette. Majd összeállt régi kedvencével, a Led Zeppelin egykori basszusgitárosával, John Paul Jones-szal állt össze, és The Sporting Life címmel készített egy figyelemre méltó, bár mérsékelt sikerű albumot.

A poprockzenei világhoz nagyjából Diamanda Galás ekkoriban került a legközelebb, pedig sokkoló, teátrális előadásmódja révén több metál (Cradle Of Filth, Emperor) és mainstream sokkrocker (Marilyn Manson) is egyik példaképének vallotta őt. Ő azonban inkább visszatért korábbi jól bevált szónikus attakjaihoz (ebből született a Schrei lemezsorozat), illetve dalszövegeit The Shit Of God címmel skönyv alakjában is megjelentette. Mint mondta, elsősorban azért, mert sokan panaszkodtak neki, hogy nem értik, mit énekel a lemezeken.

Aztán hosszú évekre kivonult a frontvonalból. 2003-ban viszont megint egy erős, nagy visszhangot kiváltó művel tért vissza a színpadra, mindjárt két dupla CD-vel Mindkettő szóló koncertfelvétel, és Galás két arcát mutatja: a La Sepenta Canta a fekete blues sajátos galási értelmezése, a Defixiones Will And Testament pedig a korábbi experimentális operamunkáihoz hasonlatos, és a török csapatok által 1914 és 1923 között lemészárolt örményeknek és görögöknek állít benne emléket.

Ezt újabb öt év csend követte, most meg itt egy újabb opusz, az ismét beszédes című Guilty Guilty Guilty. Rajta Galás a blues-, a jazz- és a country-irodalom néhány gyöngyszemét szedi ismét darabjaira, majd rajta másként össze és tölti meg őket a rá jellemző erővel, dinamikával. Tekeri, variálja, kifordítja, átstrukturálja a dallamot, ha kell, belenyúl a szövegbe is, ezáltal az egykor Johnny Cash (Long Black Veil), Edith Piaf (Heaven Have Mercy) vagy Nat King Cole (Autumn Leaves) világsikerre vitt dalok az ő interpretálásában fájdalmasak, zaklatottak, borongós, szorongós, fojtott tónusokban gazdagok.

 

Jávorszky Béla Szilárd © | Design by Youjoomla.com | custoMMade by eReLverSoft

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Zsu Fűzfa üzente 12 éve

kicsit lelóg a szöveg majd megnézem átformázom

Válasz

Zsu Fűzfa üzente 12 éve

köszi Andi :)

Válasz

Ez történt a közösségben:

Ghost t 3 napja új képet töltött fel:

Img_7357_2195188_6585_s

Zsu Fűzfa 1 hete új videót töltött fel:

Ghost t 3 hete új képet töltött fel:

The_devotees_2194880_1810_s

Ghost t 3 hete új képet töltött fel:

The_devotees-001_2194879_1377_s

Ghost t 3 hete új képet töltött fel:

The_devotees-002_2194878_3471_s

Ghost t 3 hete új képet töltött fel:

Img_6609_2194876_9641_s

Ghost t 3 hete új képet töltött fel:

Img_7070_2194875_9343_s

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu